Yamaha Motor nawiązała współpracę z Lion Yachts, aby stworzyć nowy, 60-stopowy Flybridge z silnikiem zaburtowym
Yamaha Motor nawiązała współpracę z Lion Yachts, aby stworzyć nowy, 60-stopowy Flybridge z silnikiem zaburtowym, który doskonale sprawdzi się podczas wypoczynku na wodzie. Yamaha Motor przyspiesza bicie naszych serc, od 60 lat projektując i rozwijając silniki, a dziś wprowadza kolejne innowacje i przekracza następne granice.
W ciągu ostatnich 20 lat Yamaha Motor odniosła wiele sukcesów, podnosząc standardy i udoskonalając produkty oferowane klientom. Jednym z przykładów tych działań był silnik F225A, który w dniu premiery w 2001 roku był najmocniejszym 4-suwowym silnikiem zaburtowym na świecie, łączącym lekkość i kompaktowość z wydajnością. Przed wprowadzeniem go na rynek powszechnie uważano, że wyprodukowanie komercyjnie opłacalnego, 4-suwowego silnika zaburtowego o mocy przekraczającej 200 KM jest technologicznie niemożliwe.
W kolejnych latach Yamaha wdrożyła wiele innych innowacji, a najnowszy rozdział tej historii tworzy XTO 425 KM V8. XTO jest synonimem niezawodności i doskonałości inżynieryjnej Yamahy, a dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu i mocy jest on uznawany za najlepszy wybór do dużych jednostek pływających. W tym roku gama silników V6 została zaktualizowana o kolejne cechy zaprojektowane z myślą o użytkownikach i wpisujące się w XTO.
Zgodnie ze swoją filozofią, Yamaha Motor zawsze aktywnie poszukuje możliwości wspierania nowych, często niekonwencjonalnych projektów, które pozwalają na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w celu odkrywania i rozwoju. To nieszablonowe podejście ma na celu ciągłą ewolucję rynku marine i zmianę sposobu myślenia o napędach morskich.
Wielki pomysł wymaga wielkich ambicji
Lion Yachts jest włoską luksusową stocznią zarządzaną przez ekspertów z wyobraźnią, którzy opracowują zarówno tradycyjne jednostki, jak i unikalne projekty. Poproszeni o zaprojektowanie i zbudowanie 60-stopowego trawlera sportowego ważącego ponad 27 ton i napędzanego czterema silnikami zaburtowymi Yamaha XTO 425 KM V8, od razu przystąpili do dzieła, podekscytowani możliwością wykorzystania własnego doświadczenia i zaintrygowani końcowym efektem.
„Wszyscy mówili, że jesteśmy szaleni, ponieważ zbudowaliśmy łódź o długości 18 m, wysokości 6,5 m i masie 27 ton, napędzanej czterema silnikami zaburtowymi... Ale Yamaha była idealnym partnerem, który pomógł nam pójść tą drogą” - Michele Parini, Lion Yachts.
Projekt ten był pierwotnie pomysłem klienta, właściciela wielu różnych jednostek, który wybrał silniki zaburtowe ze względu na większą prostotę, mniejsze ryzyko korozji i niższe koszty eksploatacji w porównaniu z instalacją stacjonarną. Ponadto chciał on zaoszczędzić miejsce na pokładzie na garaż na tendery lub dodatkowa kabinę dla załogi, a także zredukować drgania jachtu i obniżyć hałas pracujących silników.
W efekcie powstał pomysł stworzenia flybridge’a napędzanego silnikami zaburtowymi przy zachowaniu charakterystycznego dla tego typu łodzi poziomu luksusu. Zespół Lion Yachts był zdeterminowany do podjęcia się tego zadania i dostarczenia przełomowego rozwiązania.
Triumf momentu obrotowego
Lion Yachts rozpoczął poszukiwania odpowiedniego partnera w zakresie silników zaburtowych, który stanowił klucz do sukcesu projektu. Yamaha Motor została wybrana ze względu na ekstremalny moment obrotowy i wysoką wydajność silnika XTO 425 V8, a także wsparcie, które dedykowany zespół specjalistów morskich Yamahy zapewnia swoim partnerom.
Partnerstwo dla postępu
Po ustanowieniu partnerstwa w tej koncepcji, rozpoczęła się trzyletnia współpraca. Lion Yachts zaprojektował nowe rozwiązania technologiczne, w tym podnoszony pokład rufowy, aby umożliwić konserwację i w razie potrzeby demontaż silników zaburtowych. Eksperci obu firm wspólnie przeprowadzili szeroko zakrojone testy, zapewniając, że każdy aspekt projektu spełnia najwyższe standardy inżynieryjne.
Sukces ponad oczekiwania
Projekt Yamahy i Lion Yachts zaowocował powstaniem jednostki, która znacznie przewyższa i tak już wysokie oczekiwania właściciela. Poza planowanymi korzyściami w postaci dodatkowej przestrzeni na pokładzie, możliwością pełnego podniesienia silników czy ich demontażu przy minimalnym nakładzie czasu, to właśnie osiągi najbardziej zaskoczyły zarówno projektantów, jak i właściciela.
Ernesto Chiesa, Field Engineer z Yamaha Motor Europe wyjaśnia: „Przewidywaliśmy prędkości maksymalną około 30 węzłów, taki był cel klienta, a osiągnęliśmy 36 węzłów. Jacht rozpędza się do około 14 węzłów przy 3500 obr./min, a obroty dochodzą do 6000, co zapewnia szybkie i wydajne pływanie. Bardzo się cieszę, że Yamaha kolejny raz przekroczyła oczekiwania klienta”.
Manewrowość przy niskiej prędkości i łatwość cumowania okazały się zbliżone do możliwości oferowanej przez jednostki z instalacją stacjonarną, mimo obciążenia rufy i większej reakcji na wiatr niż z reguły wykazują te pierwsze.
System sterowania Helm Master EX Yamahy z wygodnym joystickiem, autopilotem i cyfrowym układem kierowniczym Steer-By-Wire sprawił, że obsługa łodzi stała się łatwa i przyjemna.
Co istotne dla pasażerów, hałas i wibracje zostały zminimalizowane, ponieważ ich źródło zostało wyniesione na zewnątrz łodzi. Dalsze korzyści to zmniejszenie zapachu paliwa, również wynikające z miejsca montażu silnika.
Co dalej?
Michele Parini, Lion Yachts wyjaśnił: „Jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do tego jachtu, ponieważ okazał się lepszy niż się spodziewaliśmy. Jesteśmy pewni, że silniki zaburtowe stają się dziś trendem, a naszym projektem wynieśliśmy ich możliwości na kolejny poziom”.
60-stopowy, 27-tonowy jacht Lion Yacht napędzany silnikami zaburtowymi dał początek nowemu segmentowi szybkich, długodystansowych i komfortowych jednostek pływających w stylu trawlerów adresowanych do szerszego grona motorowodniaków. Projekt demonstruje możliwości silników zaburtowych Yamahy na większych jednostkach pływających, szczególnie w połączeniu z systemem sterowania Helm Master EX. Podkreśla on również podejście Yamahy do nowych rozwiązań – sukces nie przychodzi bez dostosowania się do nowych wyzwań. Jako marka i producent, Yamaha Motor nadal myśli nieszablonowo i wspiera pomysły, wzmacniając jednostki i zespoły, jednocześnie ucząc się i dążąc do korzyści z innowacji, inżynierii i przemysłu jako całości.
Lion Yachts nie wierzą jednak, że osiągnęli granicę przy 60 stopach, co więcej już planują jacht o długości 24 m napędzany wieloma silnikami XTO 425hp V8. I możemy być pewni, że nie będzie to ostatni projekt tego typu.
Ten projekt udowodnił ponad wszelką wątpliwość, że rozwój technologiczny i zwiększony moment obrotowy silników Yamaha XTO, zaprojektowanych do rozwijania pasji, dostarczają niesamowitych wrażeń.
Europa